KRS 0000030799
STATUT STOWARZYSZENIA „CENTRUM BEZPIECZEŃSTWA REGIONU MORZA BAŁTYCKIEGO”
Rozdział I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- §1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: „Centrum Bezpieczeństwa Regionu Morza Bałtyckiego”.
W dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem.
- §2.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieoznaczony.
- Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo
o Stowarzyszeniach oraz niniejszego Statutu.
- §3.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Olsztyn.
- Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami. Poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej działalność Stowarzyszenia skupia się na regionie Morza Bałtyckiego.
- §4.
- Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji
o podobnych celach. - Decyzję o przystąpieniu do organizacji, o której mowa w ust. 1 bądź wystąpieniu z niej podejmuje Walne Zebranie Członków.
- §5.
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków oraz korzystać ze wsparcia wolontariuszy.
- Członkowie Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub/i wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami. Działalność gospodarcza stanowi działalność dodatkowa do działalności pożytku publicznego. Zysk z prowadzonej działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Zysk oraz nadwyżka bilansowa uzyskana z wykonywanej działalności nie podlega podziałowi pomiędzy członków Stowarzyszenia oraz osoby w nim zatrudnione.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w następującym przedmiocie:
1) 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
2) 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
3) 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne
4) 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne
5) 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)
6) 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna
7) 58.11.Z Wydawanie książek
8) 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
9) 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność
10) 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)
11) 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej
12) 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego
13) 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki
14) 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
15) 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura
16) 82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura
17) 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
18) 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
19) 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej
20) 85.59.A Nauka języków obcych
21) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
22) 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację
23) 87.90.Z Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem
24) 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza
25) 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych
26) 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
27) 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
28) 46.19.Z – Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju
29) 68.32.Z – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie
30) 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
31) 43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych
32) 71.12. Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne
33) 71.11. Z Działalność w zakresie architektury
- Oprócz działalności gospodarczej Stowarzyszenie może prowadzić nieodpłatną działalność pożytku publicznego oraz odpłatną działalność pożytku publicznego, w zakresie przewidzianym w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przy czym wszystkie te formy działalności musza być wyodrębnione rachunkowo w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
- Dla realizacji swych celów statutowych, Stowarzyszenie może powoływać inne organizacje, w tym spółki handlowe i inne podmioty, w granicach dopuszczonych prawem.
- §6.
- Stowarzyszenie posiada logo.
- Logo stanowi znak identyfikacji wizualnej Stowarzyszenia i jest chroniony przez prawo.
- Stowarzyszenie może ustalić odznakę Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rozdział II.
CEL STOWARZYSZENIA i SPOSOBY JEGO REALIZACJI
- §7.
Celem Stowarzyszenia jest rozwój i upowszechnianie wiedzy na temat :
- Ogólnie rozumianego bezpieczeństwa, budowania polityki porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz wobec zagrożeń dla sektora prywatnego, a także obronności państwa i ochrony ludności.
- Wyzwań i potrzeb zmian legislacyjnych aktów prawnych stwarzających przestrzeń dla bezpieczeństwa obywateli RP.
- Podkreślania wagi i rozwoju nowych technologii przy budowaniu suwerenności systemów reagowania na zagrożenia zewnętrzne (hybrydowe, fizyczne, techniczne, organizacyjne i prawne).
- Zagrożeń dla środowiska naturalnego, wynikających z intencjonalnej działalności osób, grup i podmiotów oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
- Zmian klimatycznych i ekologii oraz ich konsekwencji dla funkcjonowania zarówno jednostki jak i państwa oraz środowiska bezpieczeństwa, w którym funkcjonują.
- Podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
a ponadto
- Organizowanie różnorodnych inicjatyw oświatowych, służących pogłębianiu wzajemnej znajomości i nauce języków polskiego i kraju z którego młodzież uczestnicząca w pobycie integracyjnym pochodzi.
- Prowadzenie działalności naukowo-badawczej, innowacyjnej, edukacyjnej i wydawniczej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki społeczno-ekonomicznej, zagadnień ochrony i odnowy zabytków, dziedzictwa kulturowego oraz ochrony środowiska i rozwoju społeczno-gospodarczego.
- Współpraca i wymiany doświadczeń z organizacjami, instytucjami, samorządami i społecznościami lokalnymi, stawiającymi sobie podobne cele w kraju i za granicą, w tym także poprzez inicjowanie i organizowanie wzajemnej współpracy i spotkań roboczych.
- Działania na rzecz podnoszenia poziomu rozwoju ekonomicznego regionów Unii Europejskiej oraz regionów krajów współpracujących z UE.
- Działanie na rzecz pobudzenia rozwoju społeczeństw europejskich, w tym zwłaszcza nakierowanych na wzrost zasobności i dobrobytu tak w skali lokalnej, jak i krajowej.
- Budzenie europejskiej świadomości społecznej oraz promowanie inicjatyw europejskich.
- Wspieranie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych zachodzących na poziomie zmian legislacyjnych dot. bezpieczeństwa RP.
- Działalność wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
- Działalność wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
- Działalność w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.
- Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży.
- Promocja i organizacja wolontariatu.
- Pomoc Polonii i Polakom za granicą.
- Działalność na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.
- Działalność na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa.
- Promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą.
- Działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.
- §9.
Stowarzyszenie swe cele realizuje w szczególności poprzez:
1) działalność edukacyjno-informacyjną,
2) organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń i wykładów,
3) działalność wspomagającą rozwój techniki,
4) przeprowadzanie audytów i kontroli,
5) działalność doradczą,
6) współpracę z innymi stowarzyszeniami i organizacjami,
7) a także inne działania, wynikające z uchwał Walnego Zebrania Członków.
Rozdział III
CZŁONKOWIE
- §10.
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- §11.
Stowarzyszenie posiada członków:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
- §12.
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która:
a) złoży do Zarządu Stowarzyszenia deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia na piśmie,
b) przedstawi pozytywną opinię dwóch członków Stowarzyszenia.
- §13.
- Zarząd Stowarzyszenia w formie uchwały podejmuje decyzję o przyjęciu lub odmowie przyjęcia w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia, po uprzednim wykazaniu przez kandydata spełnienia przesłanek o których mowa w §12, nie później niż w terminie 3 miesięcy, licząc od daty złożenia deklaracji o przystąpieniu do Stowarzyszenia.
- Szczegółowe zasady przyjmowania nowych członków Stowarzyszenia zostaną określone odrębną uchwałą Zarządu.
- §14.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
a) czynnego i biernego prawa wyboru do władz Stowarzyszenia,
b) udziału w pracach Stowarzyszenia,
c) uzyskiwania informacji od władz Stowarzyszenia o ich działalności,
d) posługiwania się logo Stowarzyszenia, w celu realizacji zadań statutowych.
Członek zwyczajny ma obowiązek:
a) dbania o dobre imię Stowarzyszenia,
b) przestrzegania Statutu,
c) czynnego udziału w pracach Stowarzyszenia,
d) opłacania składek członkowskich.
- §15.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Zarząd w formie uchwały podejmuje decyzję o przyjęciu lub odmowie przyjęcia w poczet członków wspierających Stowarzyszenia, po uprzednim wykazaniu przez kandydata spełnienia przesłanek o których mowa w ust. 1, nie później niż w terminie 3 miesięcy, licząc od daty złożenia deklaracji o przystąpieniu do Stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma prawo do:
a) udziału w pracach Stowarzyszenia,
b) uzyskiwania informacji od władz Stowarzyszenia o ich działalności,
c) posługiwania się logo Stowarzyszenia, w celu realizacji zadań statutowych.
- Zasady wzajemnej współpracy między Stowarzyszeniem a członkiem wspierającym są regulowane poprzez zawarcie dwustronnego porozumienia pomiędzy Stronami.
- §16.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, za wyjątkiem uprawnień określonych w §14 ust. 1 pkt a).
- Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Walne Zebranie Członków w formie uchwały, na wniosek 10 członków zwyczajnych Stowarzyszenia, podejmuje decyzję o nadaniu lub pozbawieniu tytułu członka honorowego Stowarzyszenia.
- Status członka honorowego Stowarzyszenia wygasa na skutek:
a) zrzeczenia się członkostwa honorowego złożonego w formie pisemnej Zarządowi;
b) pozbawienia członkostwa honorowego na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków,
c) dobrowolnego wystąpienia z Stowarzyszenia zgłoszonego na piśmie Zarządowi.
- §17.
- Status członka zwyczajnego Stowarzyszenia lub członka wspierającego Stowarzyszania wygasa na skutek:
a) pisemnej rezygnacji,
b) wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu łamania Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
- niewywiązywaniem się z zapisów porozumienia o którym mowa w § 15 ust. 5,
- z powodu zaległości z opłatą składek członkowskich za jeden pełny rok kalendarzowy,
- z powodu notorycznego niebrania udziału w pracach Stowarzyszenia,
- na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej.
c) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d) śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
- Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia oraz pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w ciągu 14 dni od dnia doręczenia uchwały Zarządu. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział IV.
WŁADZE I STRUKTURA STOWARZYSZENIA
- §18.
- Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
- Posiedzenia Władz Stowarzyszenia, w tym Walne Zebranie Członków, mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej z zastrzeżeniem, że w zawiadomieniu o tym posiedzeniu zostanie opisany sposób uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkowie Zarządu oraz członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Zabronione jest:
a) udzielanie pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej “osobami bliskimi”,
b) przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- §19.
Kadencja władz:
a) Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy nieograniczonej liczbie kandydatów.
b) Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez dwie kadencje z rzędu.
c) Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą samodzielnie w trakcie kadencji dokooptować do swojego składu członków Stowarzyszenia w liczbie nie większej niż 1/3 składu.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
- §20.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający oraz honorowi.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia w terminie 6 miesięcy po upływie każdego roku kalendarzowego. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków jest co najmniej rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Stowarzyszenia oraz udzielenie absolutorium członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej. W przypadku wygaśnięcia mandatów członków organów Stowarzyszenia w związku z odbyciem Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków przedmiot obrad obejmuje również obligatoryjne wybory do władz Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Wniosek o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków musi zawierać proponowany porządek obrad oraz projekty uchwał, które zostaną poddanie pod głosowanie.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd zawiadamia wszystkich członków Stowarzyszenia co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków. Zawiadomienia można dokonać za pomocą: przesyłki pocztowej, kurierskiej albo poczty elektronicznej na adres wskazany przez członka Stowarzyszenia.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności:
a) w pierwszym terminie - co najmniej połowy wszystkich członków zwyczajnych Stowarzyszenia,
b) w drugim terminie – wyznaczonym w tym samym dniu 15 min później od pierwszego terminu bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należą:
a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
b) uchwalania Statutu i jego zmian,
c) ustalenie liczebności składu zarządu,
d) wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej,
e) wybór i odwołanie prezesa oraz członków zarządu,
f) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
g) rozpatrywanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
h) uchwalanie budżetu,
i) uchwalanie wysokości oraz zasad płatności składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia, a także ulg i zwolnień od tych składek,
j) podejmowanie uchwał w sprawie nadania lub pozbawienia statusu członka honorowego,
k) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
l) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
m) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
n) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia,
o) podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
p) ustalenie wysokości oraz zasad płatności wynagrodzenia dla członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
ZARZĄD I KOMISJA REWIZYJNA
- §21.
ZARZĄD
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 3 lub 5 osób, w tym z prezesa, wiceprezesa oraz skarbnika. Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona wiceprezesa oraz skarbnika.
- Zasady działania Zarządu określa regulamin uchwalany przez Zarząd.
- Pracami Zarządu kieruje prezes.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
- Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów. Uchwały podejmowane są podczas posiedzeń Zarządu w obecności co najmniej połowy jego członków, a także między posiedzeniami Zarządu w drodze głosowana w innym trybie przyjętym w regulaminie Zarządu lub przez Zarząd konsensualnie w trybie bieżącym.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu łącznie.
- Do kompetencji Zarządu należą:
a) realizacja celów Stowarzyszenia uchwalonych przez Walne Zebranie Członków,
b) sporządzanie planów pracy i budżetu,
c) sprawowanie nadzoru nad majątkiem Stowarzyszenia,
d) uchwalanie regulaminu Zarządu,
e) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
f) powoływanie wewnętrznych jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia oraz określanie ich zadań,
g) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
h) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
i) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich, tj. przyjęcia lub odmowy przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia, w tym dotyczących wykreślenia członka z listy członków Stowarzyszenia na wniosek Komisji Rewizyjnej,
j) pobieranie składek członkowskich,
k) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
l) opracowywanie i składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
m) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał
i regulaminów,
n) podejmowanie decyzji we wszystkich innych kwestiach, które nie zostały w Statucie zarezerwowane dla innych organów Stowarzyszenia.
KOMISJA REWIZYJNA
- Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób: przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym,
w posiedzeniach Zarządu. - Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykła większością głosów. Uchwały podejmowane są podczas posiedzeń Komisji Rewizyjnej w obecności co najmniej połowy jego członków, a także między posiedzeniami Komisji Rewizyjnej w drodze głosowana w innym trybie przyjętym w regulaminie Komisji Rewizyjnej lub przez Komisję Rewizyjną konsensualnie w trybie bieżącym.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrolowanie działalności Zarządu,
b) składanie wniosków z kontroli na Walnym Zebraniu Członków,
c) prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków oraz posiedzenia Zarządu,
d) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium dla władz Stowarzyszenia bądź w stosunku do każdego członka oddzielnie,
e) rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem przez członków Statutu
i niewywiązywaniem się z zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
f) składanie do Zarządu wniosków o wykreślenie członka z listy członków Stowarzyszenia
z powodów określonych w pkt. e),
g) rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a władzami Stowarzyszenia,
h) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
Rozdział V.
MAJĄTEK I FUNDUSZE
- §23.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje:
a) ze składek członkowskich,
b) z darowizn, spadków, zapisów,
c) z ofiarności publicznej,
d) z dochodów z własnej działalności oraz z majątku Stowarzyszenia,
e) z dotacji wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
Rozdział VI.
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
- §24.
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Uchwalenie Statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem obrad Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad.
- Uchwalenie Statutu lub uchwała o jego zmianie wywiera skutki prawne od chwili jej podjęcia i podlegają zgłoszeniu do sądu rejestrowego.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).